Minecraft

Minecraft is een computerspel, waarbij het de bedoeling is om objecten te bouwen met kubusvormige materialen en grondstoffen, die eerst gedolven en verzameld moeten worden in het landschap waarin de speler zich bevindt. Het spel kan zowel online, als op de eigen computer gespeeld worden, in het laatste geval door het te downloaden van de officiële website van Minecraft. De betaalde versie is inmiddels al meer dan 10 miljoen keer verkocht en meer dan 40 miljoen mensen hebben zich ervoor geregistreerd. Minecraft is een sandboxspel geschreven in Java en het werd aanvankelijk ontwikkeld door Markus Persson en tegenwoordig door het door hem opgerichte bedrijf, Mojang AB.

Minecraft, voorheen bekend als Indev, Infdev, Alpha en Beta, is de betaalde en daarmee meest uitgebreide versie van Minecraft. Tijdens de Alpha-fase (de fase waarin de basis van het spel grotendeels gemaakt werd) was de prijs voor Minecraft tien euro, tijdens de bèta-fase steeg de prijs naar vijftien euro en tegenwoordig kost het spel rond de twintig euro. Door het spel te kopen verkrijgt de koper de ‘Premium’-status op diens gebruikersaccount. Met een ‘Premium’-account kan vervolgens het spel gespeeld worden.

De wereld waarin de speler wordt gegenereerd volgens een algoritme dat uitgaat van een seed (een getal dat als beginpunt wordt gebruikt in berekeningen), wat ervoor zorgt dat de gegenereerde wereld meestal bij iedere speler uniek is. Spelers kunnen ook zelf kiezen welke “seed” ze willen gebruiken (hiermee is het dus mogelijk om in een identieke wereld te spelen).

Minecraft legt een nadruk op creativiteit en inventiviteit. Spelers ‘moeten’ methoden ontwikkelen voor de opbouw van functionele en navigeerbare basissen zodat zij beter bestand zijn tegen de nachtelijke aanvallen van verschillende monsters, zoals creepers, spiders (spinnen) en zombies. Beta zorgt voor een grote horizontale speelwereld (vier miljard op vier miljard blokken groot, alhoewel er slechts 256 blokken hoog op verticale wijze kan worden gebruikt. Minecraft kan gespeeld worden in de modi ‘Survival’, ‘Hardcore’ of ‘Creative met een single- en multiplayerspelmodus. In ‘Survival’ is het doel te overleven. De speler kan blokken verkrijgen door ze te delven of te plaatsen. Deze bouwwerken moeten ervoor zorgen dat de speler beschermd is tegen de monsters die in de nacht verschijnen. Door verschillende grondstoffen te delven krijgt de speler steeds meer mogelijkheden. Zo kan de speler gereedschap maken (bijvoorbeeld een houweel of een bijl) waardoor het delven vergemakkelijkt wordt. Door gereedschap met minder voorkomende en daardoor kostbare grondstoffen te bouwen wordt de duurzaamheid ervan verlengd, evenals de snelheid waarmee het gereedschap zijn functie uitoefent. Aan een balkje onder het gereedschap valt af te lezen hoe lang het nog meegaat. Wanneer het gereedschap versleten is, verdwijnt het automatisch uit de inventaris.

Verzamelde blokken kan de speler in zijn inventaris plaatsen, maar deze inventaris heeft maar een beperkte hoeveelheid vrije ruimte. In tegenstelling tot de spelmodus ‘Creative’ waarin de speler van alle materialen een eindeloze hoeveelheid heeft. Gedolven grondstoffen kunnen worden bewerkt in de inventaris, maar om uitgebreidere ‘recepten’ te maken dient de speler een werkbank te maken. Er bevinden zich ook planten en dieren in het spel. Bomen kunnen worden omgehakt voor hout, gewassen kunnen gezaaid en geoogst worden om er voedsel van te maken. Ook kan men dieren slachten voor vlees of andere materialen. De speler heeft in Survival en de Hardcore mode van het spel een gezondheidsmeter in de vorm van een aantal hartjes (afhankelijk van het ingestelde niveau) die, wanneer er schade is geleden, aangevuld wordt wanneer de speler voldoende voedsel heeft gegeten. Voor extra bescherming kan men een harnas aan trekken, ook hiervan is net als bij het gereedschap de duurzaamheid afhankelijk van het materiaal.

Wanneer de speler overlijdt komt deze weer tot leven op het oorspronkelijke beginpunt (het spawnpoint) met een lege inventaris. Wanneer de speler een bed heeft gemaakt en hier minimaal één keer in heeft geslapen zal hij hier na overlijden ook spawnen. Als de speler op tijd de plaats van overlijden kan terugvinden zullen daar zijn verloren spullen terug te vinden zijn (tenzij ze vernietigd zijn door vuur, lava of een cactus). De experience die de speler heeft vergaard zal niet volledig weer terug te krijgen zijn.

Vanaf Minecraft 1.1 bevat Minecraft een optie om de taal waarin je het spel speelt aan te passen. Daardoor kan men Minecraft nu in 56 verschillende talen spelen, waaronder enkele humoristische, zoals piratentaal.

Survival Mode

In de Survival Mode is het de bedoeling om te overleven. In tegenstelling tot de Creative Mode, heeft de speler levens, een Exp.balk en een Voedselbalk. Het is de bedoeling om een huis te bouwen voor het nacht wordt, omdat er dan vele monsters verschijnen die de speler niet goed gezind zijn. Men moet ook aan voedsel, hout, steenkool en edelstenen zien te komen. Men kan de moeilijkheid ook aanpassen in: peaceful (geen monsters), easy (zwakke monsters), normal (middelmatige monsters) en hard (moeilijke monsters).

In versie 1.3.1 is SPC (Single Player Commands) ingevoerd. Hiermee kan de speler van gamemodes wisselen zonder de wereld te verlaten en de gegevens te veranderen.

Creative Mode

De Creative mode is sinds versie 1.8 geïmplementeerd in het spel. Deze modus heeft vooral als doel om de wereld om te zetten naar de hand van de speler. In Creative Mode heeft de speler geen health bar, xp bar, of food bar. De speler is daarbij ook onsterfelijk (tenzij er naar de Void wordt gereisd) en hij of zij kan via de inventory alle items gebruiken in een oneindige voorraad. Spelers kunnen met een enkele klik blokken verwijderen zodat deze zich niet hoeft bezig te houden met het delven van blokken. Spelers hebben ook de mogelijkheid om te vliegen. Sinds versie 1.2 kan de pick block key worden gebruikt om het blok waarnaar de speler kijkt meteen te gebruiken. In Creative Mode vallen de monsters pas aan als nadat ze zelf zijn aangevallen..

Hardcore Mode

De Hardcore Mode is officieel toegevoegd in Minecraft 1.0.0, maar was eerder ook al te zien in Minecraft Beta 1.9 Pre. De Hardcore Mode is ongeveer hetzelfde als Survival Mode, maar met een paar verschillen:

  • De moeilijkheidsgraad is vastgezet op Hard. (Moeilijk)
  • Elke speler heeft maar 1 leven. Als zijn personage sterft is het spel voorbij en is er maar een knop waarop staat: “Delete World”. Als een speler daar op klikt, wordt de wereld waarin hij speelde verwijderd en kan er niet meer op verder worden gespeeld.

Adventure Mode

De Adventure Mode is toegevoegd in Minecraft 1.3. Deze mode is bedoeld om een Adventure Map te spelen, de speler kan hierbij geen blokken plaatsen of breken, en ook geen andere dingen zoals paddenstoelen of bloemen. Het enige wat de speler wel kan is rondlopen en voorwerpen gebruiken, waaronder knoppen, drukplaten, deuren en wapens (deze moeten dan uiteraard gevonden worden, bijvoorbeeld in kisten, aangezien de speler niets kan breken) of de handen om mobs te doden. Het doel van deze modus is om mensen het een stuk gemakkelijker te maken om een Adventure Map te spelen zonder dat ze (per ongeluk of expres) iets kapot maken.

In andere, op Minecraft lijkende games, is dit ook mogelijk.

Demo

Je kunt zonder het spel gekocht te hebben online een demo spelen van het spel (je hebt hier wel een Mojang-Account voor nodig). De demo bevat alleen Single-Player Survival en kan gespeeld worden voor 90 minuten, daarna wordt de wereld verwijderd en kan je eventueel een nieuwe wereld starten. Als je de wereld verlaat wordt deze ook verwijderd. Op deze beperkingen na bevat de demo versie alle blokken en items van de volledige versie.

Dimensies

Minecraft kent verschillende dimensies. De Nether, geïmplementeerd in de Alpha-versie op 30 oktober 2010, is de eerste extra dimensie die in Minecraft werd gemaakt. Later waren er plannen om een droomwereld toe te voegen, alhoewel dat uiteindelijk The End is geworden.

The Nether

Sinds de Halloween Update van 2010 is het mogelijk om naar de The Nether (vrij vertaald: de onderwereld) te teleporteren. The Nether wordt -net zoals de gewone wereld- willekeurig gegenereerd. Om in The Nether te komen moet de speler een portaal maken van Obisidian en dat in brand steken, wat dan een paars veld veroorzaakt. Als de speler gedurende vijf seconden in dat veld staat wordt hij naar The Nether geteleporteerd. Op de plek waar men terechtkomt in The Nether staat een portaal waarmee men weer terug naar de normale wereld (The Overworld) kan teleporteren. Dit portaal ziet er hetzelfde uit als het portaal om naar The Nether toe te gaan. In The Nether zijn er maar zes verschillende blokken, namelijk:

  • Netherrack Een blok dat eeuwig brandt.
  • Glowstone geeft altijd licht zonder stroombron, en is het enige blok samen met de in versie 1.2 uitgebrachte redstonelamp dat licht geeft, op redstone ore, torches en “Jack ‘o Lanterns” na.
  • Soul Sand is een soort drijfzand. Het vertraagt de spelers loopsnelheid en hij zakt er een beetje in. Hierop groeit soms Nether Wart, een essentieel ingrediënt voor het maken van Potions(drankjes).
  • Bedrock is een blok dat niet vernietigd kan worden. (Behalve in creative-modus en met mods of hacks) In de gewone wereld is dit blok te vinden aan de onderkant van de map, (De onderste zes blokken) maar in The Nether ook aan de bovenkant van de map. Als onder de Bedrock zit “The Void”. Dit is een eindeloze ruimte onder de map. Als de speler hier terechtkomt zal hij sterven. (ook in creative-modus) In The Nether is The Void donkerrood. Als de bedrock aan de bovenkant van de map gesloopt is kan de speler er overheen lopen zonder te sterven.
  • Gravel is het grind dat ook in de gewone wereld voorkomt.
  • Nether Brick komt voor vanaf 1.9 pre-release 1, bij random generated structures.
  • Heel veel lava.

Er zijn vier verschillende wezens in The Nether: Ghasts (vliegende kwalachtige wezens die vuurballen spuwen) Zombie Pigmen (mix tussen zombies en varkens, passief totdat ze worden aangevallen als je er een raakt komen ze allemaal op je af), Blazes (vliegende beesten die vuur naar de speler toe spuwen en die afkomstig zijn van spawners) en Magma Cube, een soort slime die hoog kan springen met een springveer. Vanaf Beta 1.6 is de Nether ook toegankelijk in multiplayer.

The End

Sinds de vierde prerelease van Beta 1.9 kan men naar The End (soms The Ender genoemd). Het is een duistere wereld van vliegende eilanden van endstone, waar pilaren van obsidian op staan. Verder zijn er veel Endermen, en sinds Beta 1.9 prerelease 6 is er ook een Enderdragon, een nieuwe soort tegenstander. Spelers kunnen The End alleen verlaten door dood te gaan of de Enderdragon te verslaan. Als de speler voor de laatst genoemde optie kiest dan heeft de speler het spel “uitgespeeld” en volgt de aftiteling.

Aanvankelijk was ontwikkelaar Persson medio mei begonnen met het ontwikkelen van een droomwereld, gedoopt tot de Sky Dimension. Hoewel de code al volledig functioneel was, gaf Persson aan dat hij het er lelijk uit vond zien.Aan de screenshots te zien waren de grondstoffen vrijwel hetzelfde als in de Overworld. Persson speculeerde dat zodra de speler ging slapen in zijn bed, er een geringe kans was dat hij of zij in de “Dream World”, oftewel de Sky Dimension terecht zou komen. Aan de schermafbeeldingen is ook te zien dat de Sky Dimension ver boven de wolkenlaag ligt, te ver om te bereiken in de Overworld. Wellicht zou de speler in theorie gewoon van een zwevend eiland naar de Overworld kunnen springen, en héél misschien ook weer terug. In de toekomst heeft Persson wel het plan om de Sky Dimension toch volgens het oude concept in te voeren, dit in tegenstelling tot veel spelers die denken dat The End de Sky Dimension vervangt. Vanaf Beta 1.6 zat de Sky Dimension ook daadwerkelijk in de broncode van Minecraft, maar kan nog niet op legale wijze worden betreden. Wel is er een modificatie te downloaden die één bestand in de broncode verandert, zodat de werelden standaard als een Sky Dimension worden gegenereerd.

The Void

The Void is de laag onder de bedrock (bodemsteen) die je alleen kan bereiken door de onderste laag te breken. Als de onderste laag is gebroken, val je naar beneden en ga je dood. Het is een zwarte massa. Eigenlijk een zwart gat. Je kunt hier alleen leven als je vliegt in creative mode. The Void is ook te vinden boven de Nether, waar The Void rood is.

The Overworld

The Overworld is de wereld waar je begint en waar je leeft. Dit kan zijn in een graslandschap of in iets heel anders. Op The Overworld kun je dood gaan door monsters of lava of iets anders. In creative mode kun je hier niet dood gaan. Zodra je onder de grond gaat ben je niet meer in The Overworld.

Mobs

De dieren en monsters die men tegenkomt in het spel worden vaak mobs genoemd. Dit is de afkorting van het Engelse woord mobiles, dat soms in de spelindustrie wordt gebruikt als term voor beweegbare wezens. Sommige mobs zijn vriendelijk, sommige zijn neutraal en andere zijn vijandig. Dit zijn de mobs die de speler in de standaardversie kan tegenkomen:

Vriendelijke Mobs (zullen nooit aanvallen):

  • Chicken – Kip
  • Cow – Koe
  • Pig – Varken
  • Squid – Inktvis
  • Ocelot – Ocelot; als de speler hem vis geeft, verandert deze in een kat.
  • Sheep – Schaap (In wit, lichtgrijs, grijs, zwart, bruin, roze of een andere kleur wanneer de speler een schaap bewerkt met een kleurstof)
  • Mooshroom – Een koe met een paddenstoelenhuid. Als men hem “scheert”, dan verandert hij in een normale koe.
  • Villager – Dorpelingen (ook wel Testificates genoemd vanwege een coderingsfout) zijn vreemde wezens die natuurlijk voorkomen in gegenereerde dorpen. Sinds 1.3 kan men met deze Villagerstraden oftewel ruilen. Men geeft hen dan voorwerpen in ruil voor Emeralds (groene smaragden) die op hun beurt bij andere Villagers kunnen worden ingeruild voor andere voorwerpen.
  • Snow Golem – Sneeuw Golems kan de speler zelf bouwen door twee blokken sneeuw op de grond te plaatsen en een pompoen daar bovenop zetten. De Sneeuw Golem “helpt” de speler door agressieve mobs aan te vallen met sneeuwballen. Deze zijn niet schadelijk, maar duwen de mob wel een eindje achteruit (ongeveer 1,5 blocks).
  • Bat – Vleermuizen verschijnen vooral in grotten en ’s nachts
  • Horse – paarden, in vijf varianten: FoalDonkeyMuleSkeleton horse en Undead horse.

Neutrale Mobs (zullen alleen aanvallen wanneer geprovoceerd):

  • Wolf – Wolf. Kan tam gemaakt worden door de wolf botten te voeren. Tamme wolven lopen achter de speler aan en vallen vijandige mobs aan. Zolang wolven wild zijn (geen halsband), dan werken ze hetzelfde als Zombie Pigmen.
  • Zombie Pigman – Een soort kruising tussen een Varken en een Zombie. Ze komen hoofdzakelijk voor in de Nether en vallen gezamenlijk de speler aan als de speler één Pigman schade toebrengt. Een Zombie Pigman komt zeer zelden voor in de Overworld. Hij ontstaat wanneer een varken getroffen wordt door bliksem.
  • Enderman – Lang, zwart monster. Normaal is hij neutraal, op het moment dat de speler naar hem kijkt wordt hij agressief. Hij kan teleporteren, wat een gevecht redelijk lastig kan maken. Hij kan niet worden geraakt door pijlen.
  • Iron Golem – Dit is de beschermer van de Villagers. Hij gooit vijandelijke Mobs en spelers de lucht in. Het is de derde sterkste mob in het spel (na de Enderdragon en de Wither).

Vijandelijke Mobs (vallen direct aan):

  • Zombie – Een zombie. Maakt een kenmerkend ‘hersendood’ geluid wanneer hij in de buurt van een speler komt.
  • Creeper – Groen monster dat explodeert als de speler er te dichtbij komt. De speler hoort de Creeper niet lopen, vandaar zijn naam.
  • Charged Creeper – Ontstaat wanneer een Creeper wordt getroffen door bliksem. Hij explodeert krachtiger en heeft een gloed over zich, vergelijkbaar met die van ‘enchanted’ items.
  • Skeleton – Een ondood skelet met pijl en boog.
  • Spider – Spin. Dit is de enige mob die verticale oppervlakken kan beklimmen. Hij wordt meestal gerekend tot de vijandige mobs, maar is enkel s’ nachts vijandig. Overdag is hij neutraal.
  • Cave Spider – Grottenspin. Zijn beet is giftig, waardoor de speler veel levens kwijtraakt wanneer hij gebeten wordt.
  • Ghast – Wit, vliegend, kwalachtig monster dat voorkomt in de Nether. Spuwt brandende kanonskogels die kunnen worden teruggekaatst door ze te raken met een zwaard of projectiel.
  • Slime – Slijmachtig monster op de bodem van de Minecraft wereld (in verschillende groottes, de kleinste kan geen schade aanrichten).
  • Spider Jockey – Skelet dat rijdt op een spin (Skeleton op een Spider) maar is wel vrij zeldzaam (De kans dat een spiderjockey verschijnt is ongeveer 1 op 100).
  • Blaze – Een wezen dat vuurballen spuwt, komt alleen voor in the Nether (en spawnt alleen in een Nether Fortress).
  • Magma Cube – De Nether-variant van de Slime.
  • Silverfish – Monster dat alleen voorkomt als een blok wordt gehakt in een Stronghold of door een “spawner”.
  • Enderdragon – Een enorme zwarte draak die gevonden kan worden in The End (zie ook het kopje The End). De Enderdragon krijgt extra leven door zich door een straal aan de torens van Obsidian te koppelen. Als een speler de Enderdragon verslaat, kan hij The End verlaten en krijgt hij genoeg experience points om van level 0 naar level 120 te gaan. Als een speler The End nu verlaat krijgt hij de aftiteling. De Enderdragon komt officieel voor het eerst voor in Minecraft 1.0.0.
  • Wither – Dit is een boss-mob die door de speler zelf opgeroepen moet worden. De Wither valt spelers aan door exploderende wither skulls op de speler af te schieten. De Wither komt officieel voor het eerst voor in Minecraft 1.4.
  • Wither skeleton – Dit is een nieuwe mob in de “nether”, ze zijn een cruciaal onderdeel in het oproepen van de Wither boss-mob. De Wither skeleton komt officieel voor het eerst voor in Minecraft 1.4.
  • Witch – Heks . Spawnt alleen in een moeras. De Witch komt officieel voor het eerst voor in Minecraft 1.4

Ongebruikte Mobs:

  • Giant – Een reus. Dit is een zombie, alleen dan vele malen groter dan de normale zombie. Men kan deze Mob alleen spawnen en dus nooit tegen komen.

Geplande Mobs:

  • Pigman – Dit is te vergelijken met de Zombie Pigman, alleen dan zonder het zombiegedeelte. In principe is het dus gewoon een staand varken. Toen de “Villager” voor het eerst werd geïntroduceerd, werd deze vaak verward met Pigmen. Dit omdat een Villager ook op een varken lijkt.
  • Red Dragon – Een rode draak,lijkt op de enderdragon.
  • Fish – men kan al sinds Alpha 1.2.0 vissen, maar er zijn geen mobs die daadwerkelijk vissen zijn.

Tevens kan men meer Mobs toevoegen door mods (uitbreidingen) aan Minecraft toe te voegen.

Classic

De andere Minecraftspelversie heet “Classic”, ook bekend als creatief (creative). Bij creative zijn enkel de basisfuncties van het spel geïntegreerd. Zo kan de speler dingen bouwen en vernielen zonder zich zorgen te hoeven maken over aanvallen door computergestuurde vijanden of dodelijke lava of een fatale val. Dit kan alleen of met meerdere spelers tegelijk, op een multiplayerserver. Bij de creatieve modus krijgt de speler een onbeperkt aantal blokken om te bouwen, en kan hij alle blokken direct plaatsen en verwijderen, ongeacht het type blok. Met de R-knop op het toetsenbord kan de speler zichzelf naar een met de ENTER-knop aangegeven plek teleporteren. In tegenstelling tot volledige versie is Classic gratis te spelen via de site van Minecraft, maar als ‘vergoeding’ wordt de Classicversie niet meer geüpdatet. Classic is bedoeld om stilaan te worden verborgen naarmate Beta de uiteindelijke versie van Minecraft wordt. Een officiële versie van de Classic serversoftware is beschikbaar op de Minecraftwebsite, maar veel fans hebben hun eigen, aangepaste servers met extra functies gemaakt.

Modificaties

Een deel van het succes van Minecraft is te danken aan modificaties of mods. Er zijn verschillende fora op het internet te vinden die mods aanbieden. Zo bestaat er bijvoorbeeld een mod die het mogelijk maakt de Multiplayer Mode commando’s ook in de Singleplayer Mode te gebruiken. Op die manier kan men zichzelf van blokken en voorwerpen voorzien. Ook zijn er mods die speciale dieren, waaronder draken en weerwolven, toevoegen aan het spel. Men kan er ook vliegen en naar de onderwereld. Een veelbesproken mod voor Minecraft is de zogeheten Sonic Ether’s mod, dat Minecraft een compleet ander uiterlijk geeft dankzij het toevoegen van visuele elementen als shaders, dynamische schaduwen, motion blur en depth of field.

Texture Packs

In Minecraft is het mogelijk alle afbeeldingen in het spel te veranderen door het “texture pack” aan te passen. Dit is een map met daarin alle afbeeldingen die gebruikt worden in het spel. Het is mogelijk al deze afbeeldingen aan te passen zoals men zelf wil of te downloaden van het internet en te gebruiken in het spel. Sinds Alpha 1.2_2 is het gebruik van texturepacks officieel mogelijk gemaakt in het hoofdmenu. Tegenwoordig kan men ook zogenaamde “HD texture packs” installeren (High Definition). HD texture packs zijn een stuk gedetailleerder dan de originele textures van Persson, omdat ze een hogere resolutie hebben dan de originele afbeeldingen. Om zulke grote texture packs te kunnen installeren moet men wel eerst een mod installeren die kan omgaan met de hogere resolutie. Dit alles is – net zoals alle mods overigens – natuurlijk volledig op eigen risico van de speler. Ook kan een speler een eigen “texturepack” maken door de standaard textures aan te passen. Daardoor kan men het spel helemaal op de eigen manier aanpassen.

Servers

Een andere mogelijkheid van Minecraft is het maken van een multiplayerserver. Deze server wordt bestuurd vanuit één punt, meestal een computer of een “dedicated server”. Het houden van een multiplayerserver maakt het mogelijk om, net zoals met een aantal modificaties in de singleplayermodus, spullen te creëren zonder ze ook werkelijk op te graven of te maken.

Een server wordt bestuurd door een administrator (die ook meestal de server beheert) en een aantal “operators”. Operators zijn een soort toezichthouders. Het is hun taak om de orde op de server te bewaren. Operators kunnen servercommando’s gebruiken om spullen te creëren, net zoals de administrator.

Er zijn verschillende server softwares. Een van de meest gebruikte server mods van de hele Minecraft community is de Bukkit server. Bukkit geeft de speler de mogelijkheid om verschillende Plugins op zijn server te installeren waardoor hij bijvoorbeeld zijn net gebouwde huizen kan beschermen tegen vandalisme, ook wel griefen genoemd. Ook zijn deze servers voorzien van een menu voor de administrator, zodat hij een beter overzicht heeft over de server.

Servers bevatten ook meerdere opties. Zo is er op een iedere server een white-list. Indien de administrator er voor kiest om de white list aan te zetten, dan kunnen enkel de spelers waarvan hun naam gekend is en op de white list staat de server joinen. Alle servers hebben ook een offline modus. Deze modus is speciaal gemaakt voor het geval de minecraft.net login offline is. Indien deze offline is dan kan je nog steeds inloggen op de server. Een nadeel hiervan is wel dat mensen die een illegale versie hebben van minecraft kunnen ook zo inloggen op multiplayer servers. Server configuraties worden gedaan door het opstellen van een ‘config.txt’ bestand. Dit bestand wordt opgemaakt als de server voor de eerste maal opstart. Nadien kan je door de waarden “true” of “false” de instellingen goed zetten.

Klik hier om naar minecraft te gaan